Museum Huis Doorn kijkt terug op een bijzonder symposium op 23 maart jl.. Kolonialisme in het museum, de koloniale geschiedenis en de erfenis van Duits koloniaal beleid kwamen uitgebreid aan bod in de voordrachten van de sprekers – experts uit de museum- en universitaire wereld, evenals de ambassadeurs van Duitsland, Dr. Cyrill Nunn, en van Namibië, Dr. Mekondjo Kaapanda-Girnus.
Volgens Museum Doorn zijn het interessante verhalen, die stof geven tot nadenken, over onder meer nieuwe manieren om als museum invulling te geven aan de taakstelling die vanuit de overheid wordt opgelegd. Beide ambassadeurs benadrukten het belang van het gezamenlijk vormgeven van restitutieprojecten, en het belang van het niet reproduceren van ‘koloniale’ patronen in dit proces.
Uitreiking eerste exemplaar publicatie
Tijdens het symposium werd het eerste officiële exemplaar uitgereikt van de publicatie ‘The Kaiser’s Colonial Worldview’, een publicatie geschreven door Dr. Britta Schilling, op basis van een gezamenlijk onderzoeksproject van de Universiteit Utrecht en Museum Huis Doorn. Bij het project waren 13 studenten betrokken van de Universiteit Utrecht. Zij werden begeleid door Dr. Britta Schilling. Vanuit Museum Huis Doorn werd het onderzoek begeleid door conservator Drs. Cornelis van der Bas.
Koloniale verhalen achter de collectie-items
Onder de objecten bevindt zich een serie kostbare Chinese lakpanelen, afkomstig uit de Verboden Stad in Beijing. De vraag is hoe ze in het bezit van keizer Wilhelm gekomen zijn. Ook kon de identiteit achterhaald worden van een geportretteerde en tot nu onbekende Afrikaanse koloniale soldaat. Een tropenhelm blijkt na onderzoek een polohelm van de Duitse kroonprins Wilhelm van Pruisen te zijn. De helm is bij dezelfde firma gemaakt die de hoeden voor de productie van Peaky Blinders en Indiana Jones maakte.
Wilhelms betrokkenheid bij de koloniën
Uit het onderzoek kwam naar voren dat de betrokkenheid van Wilhelm II bij de koloniën gecompliceerder is dan tot nu toe vaak is aangenomen. Er blijken veel meer links te zijn tussen de keizerlijke familie en de koloniën. Het feit dat Wilhelm zich vaak afzijdig hield van koloniaal beleid, ondanks de afschrikwekkende dingen die hier gebeurden, spreekt volgens het museum boekdelen over zijn koloniale wereldbeeld.
Slavernij en kolonialisme
De tentoonstelling past in de recente trend om collecties van musea in het kader te plaatsen van slavernij en kolonialisme. Het is een goede ontwikkeling als bij zwarte bladzijden uit het verleden wordt stilgestaan. De geschiedenis van de slavernij en onrechtvaardige behandeling van onderdrukte volken in de koloniën verdienen zeker aandacht. Niettemin heeft de huidige mode, waar nu dus ook Huis Doorn aan meedoet, een zeker dwingend karakter. De vraag is of het museumpubliek niet overvoerd wordt met dit – op zich zelf interessante – thema.
Tentoonstelling
De collectie-items die in de publicatie worden besproken zullen tijdens de tentoonstelling ‘Het koloniale wereldbeeld van de keizer’ (16 april t/m 3 november) te zien zijn in Museum Huis Doorn.